Cycling from east to west, USA

Tussen 20 april en 25 mei 2017, gaan Bart Spoormakers en David Bakker op een wieleravontuur door Amerika. In 33 dagen gaan zij van Californië naar Boston (‘coast to coast’) fietsen. Dat wil zeggen dat ze samen met een groep wielrenners, ruim 5.500 kilometers op de racefiets gaan afleggen! Over de totale reis krijgen ze slechts 2 rustdagen. Het doel hiervan is een wieleruitdaging van wereldklasse aangaan, welke gekoppeld is aan sponsoring voor goede doelen!

donderdag 27 april 2017

Dag 5 - Cottonwood - Winslow - 173 km

Today Helmond rides for:
A. Jansen B.V. (Legioblock) en Wesselman (accountants & adviseurs)

Vandaag stond een tocht van 170 km. op het programma. Vroeg op (hoort inmiddels tot de dagelijkse routine) om 5.15 uur. Koffers bij de bus zetten, ontbijten en vertrekken in groepjes. Bart vertrekt met enkele anderen om 6.45 uur als eerste groep, nadat de fiets van Bart 's ochtends een lekke band bleek te hebben; gelukkig konden wij het probleem snel samen verhelpen. David vertrok een half uur later.

Red rock valley in het zicht

De eerste 65 km's tot aan de lunch bestonden voornamelijk uit klimwerk. In eerste instantie zijn wij richting de 'Red rock valley' gegaan, een omgeving die op indrukwekkende wijze, langzamerhand plaats maakt voor het relatief lager gelegen Oak Creek Valley. Deze vallei is een soort verborgen paradijsje tussen de bergen. Met beboste bergwanden, indrukwekkende rotsformaties aan beide kanten van de weg en groene uitzichten tot waar het oog reikt, hebben wij ons tijdens het klimmen geen minuut verveeld.

Het begin van Oak Creek valley

De laatste klim was relatief stijl richting een van de mooiste uitzichten die wij tot nu toe hebben gezien. Na een korte rust op die stille plaats, zijn wij verder lichtjes omhoog geklommen tot aan de plaats van de bevoorrading voor onze hard nodige lunch. Na een korte pauze gingen wij weer op pad.

Samen met Matthias, de enige Duitse deelnemer

Na de lunch is het vervolgens bergafwaarts gegaan over voornamelijk vlak terrein dat steeds verder naar lager gelegen gebieden ging. Met de wind in de rug, hebben wij over de vluchtstrook van de snelweg, die tevens als fietspad dient, de laatste 2 uur van onze fietstocht vandaag met gemiddelde fietssnelheden tot boven de 42 km/uur gereden !

Met sponsoren A. Janssen B.V en Wesselman

20 mijl (32 km) voor de aankomst bij het hotel, was er nog een bevoorradingspost voor ons. Deze keer op het vlakke land, waar de sponsorvideo opgenomen is. Het bijzondere aan deze plaats is dat zich 6 mijl verderop de "Meteor crater (Barringer krater)" bevindt. Een zeer grote uitholling van de aarde, ontstaan door een nikkelijzeren meteoriet, 50.000 jaar geleden.
Foto uit www.meteorite.com

Nadat David een vlot ritje gemaakt heeft tot aan de tweede rustplaats, heeft hij vrijwel direct na het vertrek van die plaats twee maal lek gereden op net nieuw aangelegde buitenbanden. Hij was niet de enige. Er waren zelfs renners die vandaag tot wel vijf maal lek hebben gereden ! Dat komt door alle bandenresten en andere losse auto-onderdelen die over het fietspad (de vluchtstrook van de snelweg) verspreid liggen. Afgezien van de lekke banden, hebben we weer een prachtige dag gehad.

Aankomst bij het hotel

Morgen (vanzelfsprekend) vroeg op, zelfs eerder dan gewoonlijk (4.45 uur) ! Dan gaan wij een tocht van 135 mijl (216 km) afleggen. Moe maar tevreden gaan we om 22.00 uur slapen.